måndag 21 mars 2016

Artjournal Layout

Idag visar jag en Layout hör och häpna :P. Och jag har utmanat mig själv till att göra en artjournal layout.
Vad är artjournal då? Enligt mig, finns nog många tolkningar, så är det när man kletar och kladdar med färg och använder och river papper och limmar på. Och det ska vara så platt som möjligt eftersom det ska vara i en bok (men här har jag gjort en full stor sida till mitt album 30*30cm). Jag har också gjort lite doodling genom att skriva på layouten.


Jag valde först ut ett foto som jag hade gjort om i mobilen (för två år sedan ;)) och framkallat. Sedan tog jag tidningpapper och rev och limmade fast lite här och där på ett cardstock.
Sedan kladda jag med lite gesso blandat i vatten.


Jag fäste fotot och började skissa upp trädkronor från stammarna som syntes på kortet. Sedan rev jag ut stammar och lövkronor av papper som jag hade i min spillåda. En rolig grej är att jag använde ett papper med päron på till trädkronan som är ett päronträd i vår trädgård (fun fact).
Sedan kladda jag med vit gesso blandat med blå akrylfärg för att göra himmel och grönt för trädkronorna och gräset.
Lite cheesecloth kladda jag fast med den vita gesson längst ner på fotot.


Sen skrev jag två sommartexter som jag gillar runt trädkronorna för att rama in. :)


Några platta blommor, rubons och vimplar dekorerade jag lite smått med.


På vimpeln dekorerade jag med en digitalstämpel från Pysseldags.:)
I slutet tog jag en svart penna och markerade konturer.

Jag är väldigt nöjd med denna layouten i artjournal stil. Fotot har en stor del av det men även trädkronorna, jag fick ett så otroligt fint landskap.

Hoppas jag har inspirerat er till att testa ;D
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar