lördag 3 september 2011

Marshmallows fondant

På de tårtor (se här och här) jag har visat här på bloggen har jag täckt dom med MMF eller Marshmallows Fondant. Jag gillar inte marsipan och sockerpasta, som jag vet finns ute i butikerna, tycker jag inte smakar så gott heller.
Men här kommer receptet. Det är inte så bra att göra dekorationer i MMF.
Receptet räcker till att täcka en tårta, men det brukar bli mycket över.

Marshamallows fondant (MMF)
200 g marshmallows
~400 g florsocker
0,5 dl vatten
3 msk matolja

Häll i marshmallowsen i en microsäker bunke som du smörjt in med lite matolja, häll i vattnet. Micra tills marshmallowsna smält.
När det smält helt kan man blanda i eventuell färgsättare (karamellfärg går bra men bäst är pasta färg). Häll i blandningen i en ny bunke som man smörjt med matolja. Olja även in en trägaffel. Börja röra om och häll i florsocker lite i taget. Låt smeten vila 30 sek emellan åt.
När smeten har blivit lite mer som en deg (men fortfarande lite kladdig) vira in den i plastfolie, ta bort luften så gott det går.
Låt vila under natten.
Följande dag
Häll ut massan på en oljad bänk, olja även in dina händer eller använd plasthandskar.
Massan måste arbetas mycket för att bli smidig och slät. Den är rätt bubblig först. Häll i mer florsocker om den känns kladdig.
Kavla ut massan på plastfolie eller liknande eftersom massan kan fastna på bänken gör massan större än tårtan för att få en slät yta. Jag brukar ta grädde under MMF för att få det lite slätare.
Det går bra att frysa MMF låt det ligga i kylskåpet under en natt för att tina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar